Miejskie Przedszkole nr 56

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI STARSZYCH

ponad 5 lat temu

GRY I ZABAWY MATEMATYCZNE DO ZABAW Z DZIECKIEM 6,5

LETNIM DO WYKORZYSTANIA PODCZAS POBYTU DZIECKA W

DOMU

 

1. Wstająca liczba

Dzieci siedzą w kole i każde z nich otrzymuje małe przedmioty.

Rozdajemy 1,2,3, itd. przedmiotów. Mówimy cyfrę

–np. 3 i mają szybko wstać te dzieci, które mają 3 przedmioty.

Otwierają dłoń i sprawdzamy. I podajemy kolejna liczbę itd.

2.Zgaduj-zgadula

Zagraj z dzieckiem w prostą grę. Pozwól dziecku trzymać w

dłoniach od 2 do 10 przedmiotów i potrząsać nimi (monety, guziki

lub inne małe przedmioty, które przy potrząsaniu powodują hałas).

Potrząsając nimi dziecko powie: „Zgadnij, ile ich mam!” Trzeba

zgadnąć, iloma przedmiotami dziecko potrząsa (sądząc po

odgłosie). Następnie ty potrząsaj

przedmiotami, a dziecko niech zgaduje. Po każdej zgadywance

sprawdź, ile było przedmiotów licząc je.

3.Matematyczna błyskotliwa wrona

Dzieci siedzą w kole. Na środku leży pudełko z kilkoma

przedmiotami. Następnie wybieramy jedno dziecko, które staje się

wroną. Wrona chodzi wokół dzieci, mówiąc wierszyk: „Chodzi sobie

wrona, wrona bez ogona

bystrym okiem zerka, co zabrać z pudełka”

Inne dzieci zasłaniają oczy, wrona zabiera przedmiot lub kilka

przedmiotów z pudełka i wskazuje jakieś dziecko i mówi takie

zdanie:

Powiedz, np. Kasiu, powiedz mi, ile rzeczy zabrała wrona Ci?”.

Wybrane przez wronę dziecko,

odpowiada, czego brakuje w pudełku.

4.Matematyczne wyliczanki:

Jabłko, gruszka i daktyle –

klaśnij w ręce razy tyle (3 razy)

Kapusta i ogórek –

tyle razy podskocz w górę (2 razy)

Marchewka, pietruszka, bób –

tyle razy przysiad zrób (3)

Kalarepka i mak –

za uszy 2 razy się złap.

5.Firankowa chusta matematyczna

Stoimy w kręgu,wszystkie dzieci trzymają firankę przypominającą

chustę.

Na firankę wrzucamy miękkie przedmioty –

piłeczki, misie itd. wraz z całą grupą liczymy

przedmioty, które są na chuście. Zadaniem grupy jest jednocześnie

trzymając chustę tak nią ruszać, aby wyrzucić z chusty przedmioty

np. umawiamy się z dziećmi, że ma pozostać na chuście np. 5

przedmiotów.

6.Odliczanie 1-2-3

Przebieg: Dobieramy się w pary. Liczymy do 3 naprzemiennie, raz

jedna osoba raz druga.

Następnie zamiast wypowiadania liczb, wprowadzamy gesty

i kolejno je wykonujemy:

1 –klaśnięcie

2 –podskok

3 -skłon

Na końcu liczymy „gestami” bez używania słów.

Może być też wersja grupowa, odliczamy w kole.

7.Wyliczanka „Palce"

Jeden palec, drugi, trzeci,

tak umieją liczyć dzieci,

czwarty, piąty palec mam.

Widzisz? Umiem liczyć sam.

8.Pająk i muchy (gra dla 2 osób)

Pomoce: 2 plansze przedstawiające pajęczynę z wyznaczonymi

miejscami na przyklejenie much (zdj.), kartoniki z muszkami,

gumoklejka do naklejania muszek na planszę, kostka.

Gracz rzuca kostką, przykleja na swojej planszy taką ilość much,

jaka odpowiada wyrzuconej liczbie oczek. Wygrywa ten, kto

pierwszy uzbiera ustaloną na początku gry liczbę much (10, 20, 30

lub 40) albo ten, kto w momencie zaprzestania gry ma najwięcej

much.

9.Zabawa paluszkowa przy wierszu „Dziesięć palców mam”

Dziesięć palców mam

Każdy stoi sam

Czasem sobie porachuję

czy któregoś nie brakuje

czy je wszystkie mam.

Pierwszy palec wielki

wskazujący na figielki

trzeci palec to największy

a ten czwarty trochę mniejszy

piąty to paluszek mały

oto szereg cały!!!

10.Zabawa„Miś i ołówek"

Ustalenie strony: lewej, prawej u siebie, założenie frotki, następnie

dziecko kładzie dłonie na łapach u Misia, aby ustalić prawą i lewą.

Potem następuje seria zadań z układaniem ołówka z różnych stron

Misia:

połóż ołówek przed misiem, za misiem, po jego prawej stronie, po

jego lewej stronią pod misiem itp.

1.W trakcie tych zabaw dziecko ustala stronę lewą i prawą

2.Zabawy te pozwalają utrwalić orientację przestrzenną względem

siebie, jak i kolegi oraz zabawek.

3.Każde rozwiązanie zadania przez dziecko jest dobre

-informuje o poziomie, na którym ono się znajduje. Dziecko musi

dokładnie rozumieć zadanie i wszystkie polecenia.

11.„Kropki biedronki”

Biedronka siedem kropek miała: pierwszą od chmurki dostała, drugą

od słonka złotego, trzecią od wiatru dużego, czwartą od deszczu

kropelki, piątą od ziemi karmicielki, szóstą od dziadka co

przechodził drogą, siódmą...już nie wiem od kogo. Wszystkie

siedem nosiła w komplecie Żeby szczęście dawały dzieciom !

 

Oto kilka zabaw rozwijających zdolności logiczno –

matematyczne u dzieci w wieku przedszkolnym.

ZABAWA  PIERWSZA

Walory edukacyjne zabawy: Pomaga w szybkim rozpoznawaniu

wartości cyfr. Gra w karty doskonale nadaje się do ćwiczenia

matematyki.

Opis zabawy:

W talii kart zostaw tylko karty z liczbami. Podziel karty na dwie równe

części i przed każdym graczem połóż połowę kart kolorem w dół. Gracze

jednocześnie odwracają górną kartą ze swojego zestawu. Wyższa karta

wygrywa, ale gracz musi domagać się przyznania mu punktu.

Oczywiście dziecku należy dać dużo czasu na określenie, która karta

jest wyższa. Można grę utrudnić (powyżej 5 roku życia): gracze odejmują

od liczby wyższej — niższą. Wygrywa ten, kto pierwszy poda wynik. [1]

ZABAWA  DRUGA

Walory edukacyjne zabawy: Dziecko uczy się, na czym polega

kolejność, następstwo i czas.

Opis zabawy:

 Podaj 4 rzeczy, które można ułożyć w kolejności — na przykład z

kategorii wzrost, waga, etapy procesu, wiek, itp. Następnie poproś, by

dziecko ułożyło je w odpowiedniej kolejności (podaj je dziecku w

niewłaściwej kolejności). Przykładowe pomysły:

? Dorosły, niemowlę, dziecko, nastolatek (wiek)

? Sto, dziesięć, pięć, tysiąc (wiek)

?  Kot, mysz, żyrafa, osioł (wielkość)

? Pszenica, chleb, ciasto, mąka (etapy)

? Dąb, drewno, żołądź, mebel (etapy)

? Kamień, piasek, skała, góra (wielkość)

? Tydzień, godzina, dzień, rok (czas)

? Domek dla lalek, blok mieszkalny, dom, wieżowiec (wielkość)

ZABAWA  TRZECIA

Walory edukacyjne zabawy: Takie zagadki rozwijają logiczne myślenie

i wzbogacają słownictwo.

Opis zabawy:

Codziennie zadawaj dzieciom logiczną zagadkę. Na przykład: „Co jest

białe i mokre z płatkami śniadaniowymi?” albo „Co mruczy, drapie i lubi

mleko?” albo „Co mruczy, drapie, ryczy i ma duże kocięta?”. Za każ- dym

razem sprawdźcie, czy odpowiedź dziecka spełnia wszystkie podane

warunki. W drugiej zagadce odpowiedzią jest kot, ale w trzeciej —lew lub

tygrys. Pierwsze zagadki muszą być łatwe. Zachęć dziecko, by

wyobraziło sobie, jak wygląda na przykład kot, lew, tygrys i niech poda

uzasadnienie swojej odpowiedzi.

ZABAWA CZWARTA

Walory edukacyjne zabawy: Im częściej w nauce dziecko używa

wszystkich zmysłów, tym szybciej się uczy.

Opis zabawy:

Kredą na chodniku narysuj drabinę i opisz ją liczbami od 1 do 10. Poproś

dziecko, by stanęło na liczbie 4. Potem podaj inną liczbę. Gdy dziecko

przestanie liczyć kroki, powiedz: „Tak, 4 dodać 2 równa się 6, rzuć

kostką i powtórz ćwiczenie z dodawaniem lub z odejmowaniem (np. 6

odjąć 1 równa się 5) Można rysować dłuższe drabiny (do 20) lub grać w

sali, a drabinę narysować na papierze.

ZABAWA  PIĄTA

Walory edukacyjne zabawy: Dziecko uczy się, na czym polega

długość.

Opis zabawy:

Przetnij 20 słomek na części o różnych długościach: krótkie, średnie i

długie. Na kartce papieru odrysuj te trzy długości. Pomieszaj słomki.

Poproś dziecko, by brało po jednej słomce i mówiło, czy jest krótka,

średnia, czy długa. Sprawdzajcie odpowiedzi według wzoru

odrysowanego na kartce. Wygrywa osoba, która poda najwięcej

poprawnych odpowiedzi. To ćwiczenie dobrze rozwija umiejętność

szacowania.

ZABAWA  SZÓSTA

Walory edukacyjne zabawy: Dziecko uczy się podstawowej zasady:

małe kwoty można połączyć w większą wartość.

Opis zabawy:

Wyjmijcie z pudełka 10 herbatników, ciasteczek lub biszkoptów i

pobawcie się w kupowanie. W zabawie każde ciasteczko może

kosztować 1 grosz. Daj dziecku pięć monet 1 gr, jedną monetą 5 gr i

jedną monetą 10 gr. Zaproponuj, by kupiło 5 ciasteczek — pokaż

dziecku, że może „zapłacić” pięcioma monetami groszowymi, albo jedną

monetą pięciogroszową. Pokaż, że przy płaceniu monetą o nominale 10

gr dziecko otrzyma resztą.

ZABAWA  SIÓDMA

Walory edukacyjne zabawy: Zachęca dziecko do dociekań, do

klasyfikowania przedmiotów i do myślenia.

Opis zabawy:

Pomyśl o dowolnej rzeczy i podaj jej definicję: „Myślę o zwierzęciu, które

umie skakać i żyje w stawie” (żaba). „Myślę o zwierzęciu, które umie

latać, mieszka w jaskiniach i wisi do góry nogami” (nietoperz). Możesz

także podać, od jakiej litery zaczyna się dane słowo, np.: „Myślę o

słowie, które oznacza zamarznięty deszcz i zaczyna się na literą g”

(grad).

ZABAWA  ÓSMA

Walory edukacyjne zabawy: Dzięki takim ćwiczeniom dziecko uczy się,

że jeśli każdą ćwiartkę przetnie na pół, otrzyma osiem kawałków,

ponieważ 2 x 4 = 8.

Opis zabawy:

Na początku można składać papierową chusteczką na pół, a potem na

ćwiartki. Następnie można poprzecinać rysunki na połówki i na ćwiartki.

Tnijcie na kawałki pizzę lub ciasto. Pizza umożliwia poznawanie

wszystkimi zmysłami — szczególnie jeśli własnoręcznie ją przygotujecie.

Rozmawiajcie o użytych ziołach i ich zapachach, a także o pozostałych

składnikach. Takie owoce jak melony, arbuzy, dynie i ananasy świetnie

się nadają do dzielenia na połówki i ćwiartki (a nawet na mniejsze

części). Tabliczki czekolady są gotową pomocą dydaktyczną do nauki

ułamków — a prawidłową odpowiedź można zjeść!

ZABAWA  DZIEWIĄTA

Walory edukacyjne zabawy: Umiejętność dostrzegania wspólnych cech

i wyciągania wniosków jest kluczem do analitycznego myślenia.

Opis zabawy:                                                                        

Powiedz dzieciom, że jest to gra o nowej planecie, która nazywa się Id.

Na tej planecie żyje wiele śmiesznych zwierząt. Żyją tam Oki (narysuj 3

proste zwierzęta z rogami). Ale na planecie Id żyją też inne zwierzęta,

nie tylko Oki. Narysuj kolejne 3 proste zwierzęta, ale bez rogów — nie

mów, jaka jest różnica między nimi, a Okami. Następnie narysuj kolejne

6 zwierząt (niektóre z rogami, inne bez). Następnie poproś dziecko, by

na nowym rysunku wskazało Oki.

ZABAWA  DZIESIĄTA

Walory edukacyjne zabawy: Wspomaga pamięć i koncentrację.

Opis zabawy:

W zabawie uczestniczą osoby, które przebywają w tym samym

pomieszczeniu i każda osoba staje się zwierzęciem. Jedna osoba staje

się psem, inna — słoniem, a jeszcze kto inny — królikiem. Zabawa

polega na przekazywaniu wymyślonej piłki i podawaniu nazwy

zwierzęcia swojej i osoby, której przekazujemy piłkę. Np.: „tygrys do

konia”. Osoba, która otrzymała piłkę postępuje w ten sam sposób i mówi

na przykład: „koń do jeża”. Kluczowym elementem w zabawie jest

zapamiętanie nie tylko zwierzęcia, które się wybrało dla siebie, ale także

zwierząt, które wybrały pozostałe osoby.

Inne przykłady:

? Pisz cyfry palcem na plecach dziecka. Zadaniem dziecka jest

odgadnięcie napisanej cyfry.

? Dodawaj ziarna prażonej kukurydzy — najpierw 2, potem kolejne 2

i następne 2. Na końcu ćwiczenia wszystko zjedzcie.

? W ogrodzie szukajcie kwiatka, który ma najwięcej płatków. Możecie

też szukać kwiatka najwyższego.

? Wymyślajcie bajki z liczbami, np.: Wiewiórka zebrała 3 orzechy,

potem kolejne 2 — ile miała razem? Potem znalazła kolejne 2 —

ile miała? Potem zjadła 1. Ile zostało? Potem przyszła druga wiewiórka i…

? Ustaw minutnik kuchenki mikrofalowej na 10/20/30 sekund i razem

odliczajcie do zera.

? Stań za dzieckiem i powiedz: „Ty jesteś pierwszy, a ja jestem

druga”. Stańcie odwrotnie. Powiedz: „Teraz ja jestem pierwsza, a

ty jesteś drugi”. (Pojęcie pierwszy/drugi nie jest dla dziecka

oczywiste).

? Pod trzema kubkami schowaj 2 winogrona. Dotykaj kolejno

kubków, mówiąc: „To jest pierwszy kubek, ten jest drugi, a ten jest

trzeci. Pod którymi kubkami są winogrona?”.

 

Źródło:

1. 1.  K. Lotkowska, C. Rose „Zestaw gier i zabaw dla nauczycieli.

Edukacja fundamentalna w przedszkolu”, Wyd. Fundacja Instytut

Nowoczesnej Edukacji 2014;

2. 2. U.Rogalska „Dziecko uzdolnione matematycznie”, Jej świat

2015;

3. 3. M.Christ „Indywidualizacja i skuteczność procesu kształcenia

a zdolności kierunkowe uczniów zintegrowanej edukacji

wczesnoszkolnej”, Wyd. Uniwersytet Śląski, Katowice 2013

 

LINKI DO STRON Z PROPOZYCJAMI ZABAW DLA PRZEDSZKOLAKÓW

https://padlet.com/pietrzyk_sylwia/strony_dla_uczniow

https://www.matzoo.pl/

https://www.mamawdomu.pl/2020/03/zabawy-w-domu.html

https://eduzabawy.com/karty_pracy/

https://www.mamawdomu.pl/2016/11/paluszki.html

https://dziecisawazne.pl/15-zabaw-sensorycznych-dla-maluszkow/