PROPOZYCJA ZAJĘCIA DLA DZIECI STARSZYCH
- „W MARCU JAK W GARNCU”- zapoznanie dzieci ze znaczeniem wiosennego przysłowia w oparciu o wiersz pt. „Marzec”, zachęcanie do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie.
Zagadki:
- Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy.
Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy.
SŁOŃCE
- Jaka to pierzynka biała, nie z pierza, ale z wody powstała?
Płynie po niebie, znasz ją i wiesz, że gdy jest ciemna,
Będzie z niej padał deszcz.
CHMURA
- Gdy spadnie po raz pierwszy, świat robi się bielszy.
Wyciągamy narty, sanki, dzieci lepić chcą bałwanki.
ŚNIEG
- Kropelki wody na głowy padają.
Wszyscy przed nimi pod dach uciekają.
DESZCZ
- Jasny zygzak na ciemnym niebie,
Może podczas burzy przestraszyć i ciebie!
BŁYSKAWICA
- Szumi, gwiżdże, czasem gna. Skąd i dokąd? Kto go zna?
Dmucha, szarpie, czasem rwie. Po co? Za co? Kto go wie?
WIATR
Słuchanie i nauka na pamięć wiersza „MARZEC”
Marzec ma ogromny garniec.
Mieszka w nim przez całe noce,
Wieje w garncu nieustannie
Syczy cos i bulgocze.
- Powiedź, Marcu,
Co masz w garncu?
- Mam składniki różnorodne:
Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,
Chmury, słońce, śnieg i wodę
- z nich przyrządzam Wam pogodę.
Rozmowa na temat wiersza:
? Do kogo porównany był marzec w wierszu?
? Jakie składniki zawierała potrawa w garncu, którą gotował marzec?
? Jaką potrawę ugotował?
? Jakie zmiany zachodzą w pogodzie wczesną wiosną?
Zabawa ruchowa według KLANZY „Pogoda”.
„Pada, pada, pada deszcz. (
Wieje, wieje wiatr.
Pada, pada, pada deszcz.
Wieje, wieje wiatr.
Błyskawica!
Grzmot!
Błyskawica!
Grzmot!
A na niebie kolorowa tęcza x 2
Zabawa w formie „prawda czy fałsz” na temat pór roku, dzieci podnoszą w górę kwiatek, jeżeli informacja jest prawdziwa.
? 21 marca rozpoczyna się wiosna ? Na wiosnę przylatują bociany z ciepłych krajów ? Zimą jeździmy na wakacje ? Zimą lepimy bałwana ? Przebiśnieg i krokus to pierwsze wiosenne kwiaty
Gotujemy „zupę marcową
Pytamy dzieci: Co wrzucamy do garnka jak chcemy ugotować zupę grzybową. Dzieci wymieniają składniki. A teraz przygotujemy przepis na „zupę marcową”. Spośród kartoników, które dostaniecie, wybierzcie te, które waszym zdaniem należą do składników zupy marcowej i przyklejcie na szablon garnka. Tak jak w garnku z zupą są wymieszane różne warzywa, tak wczesną wiosną pogoda bywa kapryśna i zmienna.
,,Spacer przedszkolaków” – opowieść ruchowa
Dzieci uważnie słuchając opowiadania ilustrują jego treść ruchem wg własnego uznania.
Pewnego marcowego dnia przedszkolaki wybrały się na spacer. Kiedy tak maszerowały, marcowa pogoda nie raz dawała im o sobie znać. Najpierw zaświeciło mocno słonko, potem powiał silny wiatr. Całe niebo się zachmurzyło i zaczął padać malutki deszczyk, potem coraz większy i większy, aż wreszcie zrobiła się straszna ulewa. Przed deszczem dzieci schowały się pod drzewem. Kiedy ulewa ustała, dzieci zobaczyły dookoła siebie kałuże – małe i duże. Zabawiły się w ich przeskakiwanie. Nagle – niebo pociemniało i znów zerwał się wiatr i zaczął padać śnieg. Najpierw malutkie płatki, a potem coraz większe i większe. Zawierucha śniegowa zaskoczyła dzieci i nie miały się one gdzie schować, więc zaczęły się otrzepywać ze śniegu. Padający śnieg był bardzo biały i lepki, więc pani na koniec marcowego spaceru zapowiedziała ,,śnieżną bitwę”. Zabawy i śmiechu było co niemiara. Pani zaproponowała zmęczonym dzieciom powrót do przedszkola.
Zagadki, opowiadanie i zabawy ze scenariusza opracowanego przez Agnieszkę Stolarczyk
http://pbw.slupsk.pl/sites/default/files/baza_dobrych_praktyk/w_marcu.pdf
Zabawa ruchowa według KLANZY „Pogoda” pokazana w poniższym linku:
https://www.thebestmp3.pl/wideo/bnG7VMzl1Oc/Deszczyk-pada/
- W marcu, jak w garncu – to każdy wie i dlatego ciepło ubiera się. Na cebulkę, by w każdej chwili móc zrzucić jedną z warstw.
Ale co do tego przysłowia ma kasza, dowiecie się słuchając piosenki „Kasza marcowa”.
Ola gotuje kaszę dla lalek.
Wkłada do garnka cztery korale,
dokłada guzik, wsypuje mak,
miesza patykiem i śpiewa tak:
ref: W marcu jak w garncu mówił mój brat.
To pada deszczyk, to, śnieg, to grad.
I w moim garncu jest to i owo,
bo ja gotuję kaszę marcową.
Lalki ją jedzą i nie grymaszą,
kiedy je karmię marcową kaszą.
Ale czy kasza ma dobry smak?
Lalki ją jedzą, więc chyba tak.
ref: W marcu jak w garncu mówił mój brat.
To pada deszczyk, to, śnieg, to grad.
I w moim garncu jest to i owo,
bo ja gotuję kaszę marcową.
Posłuchaj piosenki Kasza marcowa: https://miastodzieci.pl/piosenki/kasza-marcowa/
- KROKUS Pokolorowanie lub wypełnianie kwiatów i listków malutkimi kulkami z bibuły.
https://i.pinimg.com/originals/09/e4/70/09e4703e18a9a0c8898f37d1ecca3bc1.jpg
- ĆWICZENIA GRAFICZNE http://bystredziecko.pl/szlaczki-dla-dzieci-zawijasy-zakretasy-01/
5. LITERA "c"
- Wyodrębnienie pierwszej głoski: cyrk, cyrkiel, cykada, Celina, Cezary, cukierek.
- Ułożenie litery "c" z dowolnego materiału (sznurka, fasolek, klocków itp.).
- Wyszukanie w pokoju przedmiotów z głoską "c" na początku, w środku i na końcu ich nazw, np. cebula, klocki, koc...).
- Obrysuj i ozdób literę "C" .
- Narysuj obrazek, którego nazwa rozpoczyna się głoską "c".