Miejskie Przedszkole nr 56

PROPOZYCJA ZAJĘCIA DLA DZIECI STARSZYCH

ponad 5 lat temu

  1. „W MARCU JAK W GARNCU”- zapoznanie dzieci ze znaczeniem wiosennego przysłowia w oparciu o wiersz pt. „Marzec”, zachęcanie do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie.

Zagadki:

  • Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy.

Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy.

SŁOŃCE

  • Jaka to pierzynka biała, nie z pierza, ale z wody powstała?

Płynie po niebie, znasz ją i wiesz, że gdy jest ciemna,

Będzie z niej padał deszcz.

CHMURA

  • Gdy spadnie po raz pierwszy, świat robi się bielszy.

Wyciągamy narty, sanki, dzieci lepić chcą bałwanki.

ŚNIEG

  • Kropelki wody na głowy padają.

Wszyscy przed nimi pod dach uciekają.

DESZCZ 

  • Jasny zygzak na ciemnym niebie,

Może podczas burzy przestraszyć i ciebie!

BŁYSKAWICA

  • Szumi, gwiżdże, czasem gna. Skąd i dokąd? Kto go zna?

Dmucha, szarpie, czasem rwie. Po co? Za co? Kto go wie?

WIATR

 

Słuchanie i nauka na pamięć wiersza „MARZEC”

Marzec ma ogromny garniec.

Mieszka w nim przez całe noce,

Wieje w garncu nieustannie

Syczy cos i bulgocze.

- Powiedź, Marcu,

Co masz w garncu?

- Mam składniki różnorodne:

Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,

Chmury, słońce, śnieg i wodę

- z nich przyrządzam Wam pogodę.

 

Rozmowa na temat wiersza:

? Do kogo porównany był marzec w wierszu?

? Jakie składniki zawierała potrawa w garncu, którą gotował marzec?

? Jaką potrawę ugotował?

? Jakie zmiany zachodzą w pogodzie wczesną wiosną?

 

Zabawa ruchowa według KLANZY „Pogoda”.

„Pada, pada, pada deszcz. (

 Wieje, wieje wiatr.

 Pada, pada, pada deszcz.

Wieje, wieje wiatr.

 Błyskawica!

Grzmot!

Błyskawica!

Grzmot!

A na niebie kolorowa tęcza x 2

 

Zabawa w formie „prawda czy fałsz” na temat pór roku, dzieci podnoszą w górę kwiatek, jeżeli informacja jest prawdziwa.

 

? 21 marca rozpoczyna się wiosna ? Na wiosnę przylatują bociany z ciepłych krajów ? Zimą jeździmy na wakacje ? Zimą lepimy bałwana ? Przebiśnieg i krokus to pierwsze wiosenne kwiaty

 

Gotujemy „zupę marcową

 Pytamy dzieci: Co wrzucamy do garnka jak chcemy ugotować zupę grzybową. Dzieci wymieniają składniki. A teraz przygotujemy przepis na „zupę marcową”. Spośród kartoników, które dostaniecie, wybierzcie te, które waszym zdaniem należą do składników zupy marcowej i przyklejcie na szablon garnka. Tak jak w garnku z zupą są wymieszane różne warzywa,  tak wczesną wiosną pogoda bywa kapryśna i zmienna. 

 ,,Spacer przedszkolaków” – opowieść ruchowa   

Dzieci uważnie słuchając opowiadania ilustrują jego treść ruchem  wg własnego uznania.    

            Pewnego marcowego dnia przedszkolaki wybrały się na spacer. Kiedy tak maszerowały, marcowa pogoda nie raz dawała im o sobie znać. Najpierw zaświeciło mocno słonko, potem powiał silny wiatr. Całe niebo się zachmurzyło i zaczął padać malutki deszczyk, potem coraz większy i większy, aż wreszcie zrobiła się straszna ulewa. Przed deszczem dzieci schowały się pod drzewem. Kiedy ulewa ustała, dzieci zobaczyły dookoła siebie kałuże – małe i duże. Zabawiły się w ich przeskakiwanie. Nagle – niebo pociemniało i znów zerwał się wiatr i zaczął padać śnieg. Najpierw malutkie płatki, a potem coraz większe i większe. Zawierucha śniegowa zaskoczyła dzieci i nie miały się one gdzie schować, więc zaczęły się otrzepywać ze śniegu. Padający śnieg był bardzo biały i lepki, więc pani na koniec marcowego spaceru zapowiedziała ,,śnieżną bitwę”. Zabawy i śmiechu było co niemiara. Pani zaproponowała zmęczonym dzieciom powrót do przedszkola.

 Zagadki, opowiadanie i zabawy ze scenariusza opracowanego przez Agnieszkę Stolarczyk

http://pbw.slupsk.pl/sites/default/files/baza_dobrych_praktyk/w_marcu.pdf

Zabawa ruchowa według KLANZY „Pogoda” pokazana w poniższym linku:

https://www.thebestmp3.pl/wideo/bnG7VMzl1Oc/Deszczyk-pada/

  1. W marcu, jak w garncu – to każdy wie i dlatego ciepło ubiera się. Na cebulkę, by w każdej chwili móc zrzucić jedną z warstw.

Ale co do tego przysłowia ma kasza, dowiecie się słuchając piosenki „Kasza marcowa”.

Ola gotuje kaszę dla lalek.
Wkłada do garnka cztery korale,
dokłada guzik, wsypuje mak,
miesza patykiem i śpiewa tak:

ref: W marcu jak w garncu mówił mój brat.
To pada deszczyk, to, śnieg, to grad.
I w moim garncu jest to i owo,
bo ja gotuję kaszę marcową.

Lalki ją jedzą i nie grymaszą,
kiedy je karmię marcową kaszą.
Ale czy kasza ma dobry smak?
Lalki ją jedzą, więc chyba tak.

ref: W marcu jak w garncu mówił mój brat.
To pada deszczyk, to, śnieg, to grad.
I w moim garncu jest to i owo,
bo ja gotuję kaszę marcową.

Posłuchaj piosenki Kasza marcowa: https://miastodzieci.pl/piosenki/kasza-marcowa/

  1. KROKUS  Pokolorowanie lub wypełnianie kwiatów i listków malutkimi kulkami z bibuły.

https://i.pinimg.com/originals/09/e4/70/09e4703e18a9a0c8898f37d1ecca3bc1.jpg

  1. ĆWICZENIA GRAFICZNE      http://bystredziecko.pl/szlaczki-dla-dzieci-zawijasy-zakretasy-01/

Szlaczki dla dzieci do ćwiczeń grafomotorycznych, Anna Kubczak

5. LITERA "c"

  • Wyodrębnienie pierwszej głoski: cyrk, cyrkiel, cykada, Celina, Cezary, cukierek.
  • Ułożenie litery "c" z dowolnego materiału (sznurka, fasolek, klocków itp.).
  • Wyszukanie w pokoju przedmiotów z głoską "c" na początku, w środku i na końcu ich nazw, np. cebula, klocki, koc...).
  • Obrysuj i ozdób literę "C" .
  • Narysuj obrazek, którego nazwa rozpoczyna się głoską "c".