O przedszkolu
„Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć o tym,
jak żyć, co robić i jak postępować nauczyłem się w przedszkolu …”
Robert Fulghum
SERDECZNIE WITAMY
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Zadaniem naszego Przedszkola jest organizowanie różnych sytuacji edukacyjnych sprzyjających rozwojowi osobowości, nawiązaniu przez dziecko kontaktów społecznych, stwarzanie sytuacji do wypowiadania siebie w twórczości plastycznej, muzycznej, ruchowej i werbalnej.
- od dnia 1 września 2019 roku nasza placówka weszła w skład ZSP nr 12 w Katowicach
- Dyrektorem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 12 jest Pani mgr Joanna NOWAKOWSKA
- Kadra pedagogiczna posiada kwalifikacje pedagogiczne wymagane do pracy z dziećmi.
- W przedszkolu funkcjonują dwie grupy dla młodszych i starszych przedszkolaków – JEŻYKI oraz TYGRYSKI .
- Przedszkole mieści się w budynku prywatnym.
- Plac zabaw dzieci składa się z bezpiecznych i atestowanych zabawek.
- Każda grupa posiada swoją salę wyposażoną w wiele kolorowych zabawek i pomocy dydaktycznych.
- Dzieci maja zagwarantowane trzy posiłki oraz wodę mineralną i napoje.
- Placówka jest czynna od 6.00 do 17.00
- Podstawę Programową realizujemy od 8.00 do 14.00.
- Stawka żywieniowa od 1 września 2024r. wynosi 10 zł.
- Placówka ubezpiecza dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków w firmie PZU- stawki:
- 20 tysięcy- stawka 49 zł
- 30 tysięcy- stawka 57 zł
INSPEKTOR OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
AGATA GABŁOŃSKA: iod@jednostkicuw.katowice.pl
Tworzymy zespół twórczych i zaangażowanych osób, które w pracy z dziećmi stosują nowatorskie metody. Mimo wysokich kwalifikacji nieustannie doskonalimy swoje umiejętności poprzez udział w licznych kursach, szkoleniach i warsztatach. Organizując spotkania z rodzicami dzielimy się swoją wiedzą i umiejętnościami w pracy z dziećmi.
DYREKTOR ZESPOŁU SZKOLNO-PRZEDSZKOLNEGO NR 12
mgr MIROSŁAWA WILCZEK
NAUCZYCIELE
mgr DOROTA KRÓL
mgr AGNIESZKA BRAKSATOR
SPECJALIŚCI
PSYCHOLOG - KATARZYNA SPASIŃSKA
LOGOPEDA - URSZULA WYSOCKA
JĘZYK ANGIELSKI - zastępstwa doraźne-KAROLINA ZDUŃSKA
KATECHETA - ANTONINA MICHULEC
PERSONEL ADMINISTRACYJNO - OBSŁUGOWY
REFERENT - MONIKA ŚMIGIELSKA
POMOC NAUCZYCIELA - ANNA BOGACKA
WOŹNE ODDZIAŁOWE - ANNA GÓRECKA, EWA TOJKA
KUCHARKA - ILONA SIERSZECKA
POMOC KUCHENNA - ROKSANA DUDA
KONSERWATOR - BOGDAN WRONA
RAMOWY ROZKŁAD DNIA
06:00-8.00- Zabawy w kącikach zainteresowań, praca z zespołem dzieci lub indywidualna, praca z dzieckiem zdolnym, czynności porządkowe, ćwiczenia poranne, schodzenie się dzieci, czynności opiekuńcze, zabawy swobodne, tworzenie okazji do wymiany informacji, rozmowy indywidualne z dziećmi, zabawy ruchowe, kontakty z rodzicami.
08:00-08:40- Przygotowanie do śniadania, czynności higieniczne, czynności samoobsługowe, pełnienie dyżurów, śniadanie- wpajanie zasad dobrego wychowania, wyrabianie nawyków higieniczno-kulturalnych.
09:00-09:15- Śniadanie.
09:15-09:45- Zintegrowana działalność edukacyjna w oparciu o podstawę programową, zajęcia i zabawy edukacyjne, zajęcia dydaktyczne różnego typu realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego.
09:45-10:00- Gry i zabawy ruchowe.
10:00-10:30- Zajęcia edukacyjne w oparciu o podstawę programową, zajęcia i zabawy edukacyjne, zajęcia dydaktyczne różnego typu realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego.
10:30-11:45- Zabawy, gry sportowe oraz ćwiczenia kształtujące postawę dziecka, zabawy organizowane i swobodne na placu przedszkolnym, obserwacje przyrodnicze, zajęcia sportowe, prace gospodarcze, porządkowe, ogrodnicze; tworzenie okazji do prezentowania, eksperymentowania, odkrywania, podejmowania zabaw badawczych, konstrukcyjno-technicznych, wspieranie działań twórczych poprzez kontakt ze sztuką, muzyką, literaturą, zabawy dowolne, rozmowy indywidualne.
11:45-12:00- Przygotowanie do obiadu. Czynności porządkowo-higieniczne.
12:00-12:30- Obiad.
12:30-12:45- Kwadrans na bajkę, słuchanie muzyki.
12:45-13:30- Zabawy dowolne w sali lub na powietrzu, spacery, ćwiczenia utrwalające wiadomości z zajęć edukacyjnych, zajęcia wyrównawcze, wspieranie rozwoju dzieci poprzez: zabawy dydaktyczne, ćwiczenia mowy, artykulacyjne, oddechowe itp., zabawy ruchowe, zabawy konstrukcyjne, zabawy rozwijające percepcję wzrokową, słuchową, zabawy kołowe, rysowanie.
13:30-14:00- Czynności samoobsługowe i porządkowe przygotowujące do podwieczorku, podwieczorek.
14:00-17:00- Zabawy i gry dydaktyczne, stolikowe, ćwiczenia słownikowe, praca wyrównawcza, indywidualna, zabawy dowolne według zainteresowań, zajęcia w małych zespołach, prace porządkowe, tworzenie sytuacji rozwijających indywidualne zdolności i zainteresowania dzieci, rozmowy indywidualne, rozchodzenie się dzieci.
WYPOSAŻENIE DZIECKA W PRZEDSZKOLU
- Wygodne, dobrze dopasowane obuwie ze sztywną podeszwą (tak, aby maluszek mógł je sam założyć), najlepiej wkładane lub na „rzepy”, a nie sznurowane
- Wygodne, luźne ubranie, które nie będzie krępowało ruchów przy zabawie i nie będzie utrudniało dziecku korzystania z toalety (spodnie z paskiem, szelki, koszule zapinane na guziki).
- Ubranie na zmianę, które należy zostawić w szatni.
W przedszkolu nie zostawiamy dla dzieci napojów, słodyczy, gum, leków, witamin ani żadnych innych produktów spożywczych.
Aby zapewnić bezpieczeństwo naszym podopiecznym przy odbiorze dziecka z przedszkola będziemy żądać okazania dowodu osobistego. Dzieci odbierają rodzice lub inne dorosłe osoby upoważnione przez rodziców/prawnych opiekunów.
Jak zapewnić dziecku pomyślny start w przedszkolu ?
Adaptacja dziecka w przedszkolu może być okresem trudnym i długim zarówno dla dziecka jak i jego rodziców. Aby proces ten przebiegał sprawnie i zgodnie z potrzebami i możliwościami psychofizycznymi dziecka, musi zaistnieć ścisła współpraca między rodzicami a pracownikami przedszkola. Placówka wspólnie z rodzicami odpowiedzialna jest za bez stresowe wprowadzenie dziecka do przedszkola i uczynienie go radosnym przedszkolakiem.
Czy dziecko dojrzało do pójścia do przedszkola?:
- Zazwyczaj dzieci osiągają dojrzałość między 3 a 4 rokiem życia.
- Zależy to od ich indywidualnego tempa rozwoju oraz doświadczeń.
- Zdarza się, że najbliższe osoby (mama, babcia) swoim zachowaniem utrudniają dziecku osiągnięcie dojrzałości.
Dziecko dojrzało do pójścia do przedszkola gdy:
- Dobrze znosi nieobecność rodziców.
- Z własnej inicjatywy oddala się od mamy, „nie trzyma się kurczowo jej spódnicy”.
- Potrafi wykonać proste czynności samoobsługowe.
Reakcje dzieci na nowe sytuacje:
- Płacz - w ten sposób emocje znajdują ujście.
- Wycofanie - emocje nie znajdują ujścia, dziecko staje się apatyczne, smutne.
- Pozorna akceptacja.
- Zaburzenia funkcjonowania np.: zaburzenia snu, moczenie nocne, jąkanie.
- Agresja wobec innych dzieci lub dorosłych.
Co może pomóc dziecku?
- Rozmowa z dzieckiem
- „Kawałek domu"
- „Uatrakcyjnienie przedszkola"
- Akceptacja płaczu dziecka
- Udział w spotkaniach adaptacyjnych
- Zostawianie dziecka u zaufanych osób
- Nauczanie dziecka samoobsługi
- Zabawy w przedszkole
Sposoby przygotowania dziecka do przedszkola
- Czytanie prostych opowiadań o przedszkolu.
- Rozmowy o przedszkolu z dzieckiem, które lubi chodzić do przedszkola.
- Opowiadanie dzieciom jak to było gdy rodzice chodzili do przedszkola.
- Uświadomienie dziecku zalet przedszkola – nowi koledzy i koleżanki, dużo zabawek, Pani Nauczycielka, która zna ciekawe zabawy, piosenki i wierszyki.
- Wyjaśnienie dziecku dlaczego powinno chodzić do przedszkola (mama i tata muszą pracować…).
- Wspólne kupowanie odzieży i obuwia do przedszkola.
- Ćwiczenie z dzieckiem samoobsługi.
Wymagania jakie stawia przedszkole w zakresie samoobsługi:
- umiejętność komunikowania potrzeb fizjologicznych,
- umiejętność podciągnięcia majteczek,
- umiejętność korzystania z papieru toaletowego,
- umiejętność mycia rąk i wycierania,
- umiejętność samodzielnego jedzenia (posługiwania się łyżką i widelcem), a także gryzienia,
- umiejętność samodzielnego ubierania się i rozbierania – przynajmniej podejmowania takich prób.
Adaptacja dzieci 3-letnich do warunków przedszkolnych
Drogi Rodzicu,
Twojego malucha czekają poważne zmiany w życiu. Dotychczas mama była zawsze gdzieś blisko, teraz nagle go opuszcza. Maluch musi opuścić rano dom i udać się w obce mu miejsce, w którym jest inne światło, inne zapachy, inne głosy, inne zwyczaje.
To, co nowe i trudne, wcale nie musi być niedobre. Należy dziecko przygotować do takich sytuacji, aby potrafiło sobie z nimi poradzić.
- Uprzedź malucha: „Już za tydzień (za dwa dni, za dzień itp.) idziemy poznać Twoje przedszkole. Mam nadzieję, że będzie miło.” Przypominaj mu o tym.
- Opowiedz mu o przedszkolu; co tam się robi, czego się uczy. Nawet dorosły denerwuje się, wchodząc w nowe środowisko, zmieniając pracę, miejsce zamieszkania, poznając nowych ludzi.
- Przygotuj dziecko do rozstania z mamą, tatą zostawiając je na dłużej u babci lub cioci.
- Weź udział w programie adaptacyjnym, który ma na celu zapoznanie dziecka z nowym miejscem, poznaniem placu zabaw, sali, nas i innych dzieci, które będą uczęszczać do przedszkola. Pozwól, aby Twój maluch oswoił się z tym, co nieznane u boku najbliższej osoby.
- Już w domu ucz samodzielności – samodzielnego jedzenia, mycia rąk, korzystania z toalety, ubierania się i rozbierania. Im dziecko jest bardziej samodzielne, tym łatwiej mu dostosować się do nowych warunków.
- Ubranie dziecka powinno być wygodne i nie może sprawiać kłopotów. Unikaj spodni na szelkach lub z trudnymi do odpięcia guzikami. Rękawy swetra lub bluzki muszą być łatwe do podciągania. Buty i kapcie najlepsze są bez wiązania lub zapinane na rzepy (chyba, że są to buty ortopedyczne, zazwyczaj wiązane).
- Czas pobytu małych dzieci w przedszkolu nie powinien być długi. Jeżeli to możliwe, w pierwszych dniach odbieraj dziecko po obiedzie. Do tak dużej zmiany warto przyzwyczajać powoli. Małe dziecko szybko się męczy, zwłaszcza kiedy ma dużo wrażeń.
- Uwaga! Nie spóźniaj się z odbieraniem – jeżeli obiecałeś, że przyjdziesz wcześniej, dotrzymaj słowa.
- Pożegnanie powinno odbywać się bez pośpiechu, ale jednocześnie bez zbędnego przedłużania samego momentu rozstania. Nie odprowadzaj dziecka w ostatniej chwili, kiedy zostało Ci tylko piętnaście minut na dojazd do pracy. Maluch powinien mieć trochę czasu na pożegnanie z Tobą. Jeśli nie możesz wejść z nim do sali, posiedźcie razem kilka minut w szatni, a potem oddaj go pod opiekę nauczycielki, pożegnaj się i wyjdź.
- Jeśli dziecku trudno się z Tobą rozstać, poproś o pomoc nauczycielkę. Czasem nieuchronne jest przytrzymanie dziecka, które płacze i wyrywa się. Zapewne serce będzie ci się krajało, ale możesz być pewna, że gdy wychowawczyni przytuli dziecko i zapewni je, że mama przyjdzie do przedszkola – łzy szybko obeschną.
- Dziecku będzie raźniej, jeśli weźmie z domu ukochaną przytulankę. Czasami wystarczy, że dziecko będzie miało przy sobie coś, co pachnie mamą, tatą i domem, to stwarza poczucie bezpieczeństwa.
- Dziecko ma prawo płakać. W ten sposób wyraża swój smutek, wyładowuje napięcie, jakie w nim narosło. Jeżeli płacze w domu, w przedszkolu, po prostu przytul je, powiedz, że je bardzo kochasz, że też będziesz za nim tęskniła, (tęsknił), że przyjdziesz po nie zaraz po pracy.
- Jedną z najważniejszych rzeczy, które powinnaś robić nie tylko wtedy, gdy dziecko idzie do przedszkola, ale wtedy w sposób szczególny, to jak najczęstsze zapewnianie go o Twojej miłości. Jedną z podstawowych potrzeb człowieka jest potrzeba bezpieczeństwa, a zaraz za nią przynależności i miłości. Te potrzeby mogą być w niedostatecznym stopniu zaspokajane, zwłaszcza gdy dziecko większość dnia przebywa w przedszkolu. Słowa „kocham”, „będę tęskniła”, „będę tęsknił” powinny być obecne w codziennym życiu. Bardzo ważne są pieszczoty, pocałunki, szczęście i podziw malujący się na twarzy rodzica, gdy patrzy na dziecko. Ono powinno czuć, widzieć i słyszeć, że jest kochane.
KLAUZULA INFORMACYJNA DOTYCZĄCA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH RODZICÓW/OPIEKUNÓW PRAWNYCH I ICH DZIECI
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informuję, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Dyrektor ZSP Nr 12 z siedzibą w Katowicach przy ul. Wiosny ludów 22 ; e-mail: szpod42@wp.pl
- Dyrektor wyznaczył inspektora danych; e-mail: e-mail: szpod422wp.pl
- Pani/Pana dane oraz dane Dziecka przetwarzane będą w celu:
- udzielonej przez Panią/Pana zgody na przetwarzanie danych (art. 6 ust 1. lit a RODO)
- realizacji obowiązku prawnego ciążącego na administratorze danych wynikającego z przepisów ustawy Prawo Oświatowe (art. 6 ust 1. lit c RODO), czyli realizacji celów wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych przedszkola wobec Państwa Dziecka.
- Odbiorcami Pana/Pani danych oraz danych Dziecka będą: Dyrektor i Wicedyrektor Przedszkola, referent oraz kadra pedagogiczna Przedszkola.
- Pani/Pana dane osobowe oraz dane osobowe dziecka będą przetwarzane do czasu zakończenia edukacji dziecka w Miejskim Przedszkolu nr 56 w Katowicach oraz przechowywane przez 10 lat w archiwum Przedszkola, zgodnie z Instrukcją Kancelaryjną MP 56 .
- Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych i danych dziecka oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych.
- Posiada Pani/Pan prawo cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
- Posiada Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana lub Dziecka dotyczące narusza przepisy ogólnego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016r. zgodnie z art. 77.
- Podanie przez Pana/Panią danych osobowych zarówno swoich jak i dziecka, jest istotne i niezbędne do rozpoczęcia i kontynuowania edukacji w Miejskim Przedszkolu Nr 56 w Katowicach.
- Podane przez Panią/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do automatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania, o którym mowa w art. 22.
KLAUZULA INFORMACYJNA DOTYCZĄCA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH, OSÓB, KTÓRE ZOSTAŁY WSKAZANE PRZEZ OPIEKUNÓW PRAWNYCH DZIECKA
W „UPOWAŻNIENIACH DO ODBIORU DZIECKA Z PRZEDSZKOLA”
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informuję, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Dyrektor ZSP Nr 12 z siedzibą w Katowicach przy ul. Wiosny Ludów 22, e-mail:szpod42@wp.pl
- Dyrektor wyznaczył inspektora danych; e-mail: e-mail: szpod42@wp.pl
- Pani/Pana dane oraz dane Dziecka przetwarzane będą w celu:
- udzielonej przez Panią/Pana zgody na przetwarzanie danych (art. 6 ust 1. lit a RODO);
- realizacji obowiązku prawnego ciążącego na administratorze danych wynikającego
z przepisów ustawy Prawo Oświatowe (art. 6 ust 1. lit c RODO), czyli realizacji procedury odbierania i przyprowadzania dziecka do Przedszkola.
- Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w następujących kategoriach: imię i nazwisko oraz numer dowodu osobistego.
- Odbiorcami Pana/Pani danych oraz danych Dziecka będą: Dyrektor i Wicedyrektor Przedszkola, referent, personel obsługi oraz kadra pedagogiczna Przedszkola.
- Pani/Pana dane osobowe oraz dane osobowe dziecka będą przetwarzane do czasu zakończenia edukacji dziecka w Miejskim Przedszkolu Nr 56 w Katowicach lub do momentu cofnięcia, przez Rodzica/Opiekuna Prawnego, zgody na odbieranie dziecka z przedszkola.
- Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych i danych dziecka oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych.
- Posiada Pani/Pan prawo cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
- Posiada Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana lub Dziecka dotyczące narusza przepisy ogólnego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016r. zgodnie z art. 77.
- Informuję, iż administrator pozyskał pana dane osobowe od Rodzica/Opiekuna Prawnego dziecka.
- Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest istotne i niezbędne do zidentyfikowania Pana/Pani przez pracownika Przedszkola, który pełni dyżur na korytarzu budynku, w celu przekazania Dziecka osobie wskazanej przez Rodziców/Opiekunów prawnych w „Upoważnieniu do odbioru dziecka z przedszkola”
- Podane przez Panią/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do automatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania, o którym mowa w art. 22.
OBOWIĄZUJĄCE CERTYFIKATY ŚWIADCZĄCE O JAKOŚCI PRACY PRZEDSZKOLA:
- CERTYFIKAT BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE- zdrowie oraz aktywność najmłodszych
- CERTYFIKAT BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE- bezpieczeństwo oraz aktywność najmłodszych
- CERTYFIKAT DODAJ JĘZYK POLSKI DO ULUBIONYCH- aktywne wspieraniedzieci z wadami wymowy. Program realizowany przy współpracy z nauczycielem logopedą
- CERTYFIKAT USUWAJĄC BARIERY W KOMUNIKACJI, ZAPOBIEGASZ IZOLACJI- niesienie pomocy dzieciom z wadami wymowy i dbanie o poprawną polszczyznę
- CERTYFIKAT AKADEMIA ZDROWEGO UŚMIECHU- warsztaty edukacyjne dla przedszkolaków
- CERTYFIKAT KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY
- CERTYFIKAT MAMO, TATO, WOLĘ WODĘ
MONITORING W NASZYM PRZEDSZKOLU
Nasze przedszkole posiada monitoring wizyjny wewnętrzny i zewnętrzny. Monitoring obejmuje:
- teren przy wejściu do budynku
- ogród wokół przedszkola
- wnętrze budynku za wyjątkiem sal dydaktycznych, pomieszczeń administracyjnych i socjalnych oraz sanitariatów
MONITORING
Monitoring wizyjny prowadzony jest przez Miejskie Przedszkole nr 56, tel. 32 2569567 w celu zapewnienia bezpieczeństwa osób i mienia. Monitoring obejmuje teren wokół budynku oraz pomieszczenie w budynku (szatnia). Więcej informacji można uzyskać na stronie: www.mp56.eprzedszkola.pl
REGULAMIN UŻYTKOWANIA MONITORINGU WIZYJNEGO
W MP 56 w ZSP nr 12
§ 1
Monitoring wizyjny wykorzystywany jest przez Miejskie Przedszkole nr 56 w Katowicach w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i pracowników oraz ochrony mienia na podstawie art.108a ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669.)
§2
- Monitoringiem wizyjnym objęte są pomieszczenia:
- teren zewnętrzny wokół placówki,
- wejście / wejścia do placówki,
- szatnia (gdzie rodzice przebierają dzieci)
- Monitoring wizyjny funkcjonuje całodobowo.
- Rejestracji i zapisywanie obrazu na nośniku fizycznym podlega wyłącznie obraz z kamer systemu monitoringu.
§ 3
Monitoring nie obejmuje:
- pomieszczeń, w których uczniom jest udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna,
- pomieszczeń przeznaczonych do odpoczynku pracowników,
- pomieszczeń sanitarno-higienicznych,
- pomieszczeń socjalnych,
- biur, archiwum, pomieszczeń gospodarczych,
- stołówki i zaplecza kuchennego.
- pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze,
§4
Osoby wchodzące na teren monitorowany informowane są o funkcjonowaniu systemu monitoringu wizyjnego przez umieszczenie piktogramów i tablic informacyjnych przy każdym wejściu w teren monitorowany i przy wejściu do monitorowanego obiektu.
§ 5
- Urządzenia rejestrujące przechowywane są w pomieszczeniu do którego ma dostęp jedynie Dyrektor i osoby upoważnione przez Dyrektora.
- Dostęp do odtwarzania nagrań mają tylko osoby posiadające upoważnienie Dyrektora.
- Osoba posiadająca uprawnienia przeglądania zapisów monitoringu wizyjnego dokonuje tej czynności za pomocą dedykowanego oprogramowania na wskazanym przez Dyrektora urządzeniu.
- Wykaz urządzeń, o których mowa w pkt. 3 stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
§ 6
- Zapis z monitoringu wizyjnego przechowuje się przez okres 7 dni . Przed upływem tego terminu dane są automatycznie nadpisywane.
- Przenoszenie zarejestrowanego obrazu na nośniki zewnętrzne może nastąpić jedynie za zgodą Dyrektora w szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. prowadzenie postępowania wyjaśniającego). W razie nieobecności Dyrektora, taką zgodę wydaje osoba zastępująca po konsultacji z inspektorem ochrony danych.
- Utrwalania danych na nośnikach zewnętrznych dokonuje osoba upoważniona przez Dyrektora.
- Osoba dokonująca utrwalania danych z systemu monitoringu na nośnikach zewnętrznych odnotowuje tą czynność w Rejestrze działań w systemie monitoringu, którego wzór stanowi Załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
- Nośnik zawierający nagranie przekazywany jest Dyrektorowi placówki lub osobie przez niego wskazanej.
- Nośnik zawierający nagranie przechowywany jest przez okres do 3 miesięcy od dnia wystąpienia zdarzenia, które zostało na nim udokumentowane.
- W sytuacjach, gdy nagranie może służyć jako dowód niewłaściwych zachowań utrwalony zapis może być zachowany przez okres czasu potrzebny do wyjaśnienia sprawy, i po zakończeniu sprawy jest niszczony.
- Zapis monitoringu wizyjnego może być udostępniony Policji, Prokuraturze oraz wymiarowi sprawiedliwości jako materiał dowodowy w prowadzonym postępowaniu.
- Udostępnienie zapisu z monitoringu wizyjnego odbywa się na podstawie pisemnego wniosku zatwierdzonego przez Dyrektora placówki. Przekazanie nośników zewnętrznych podmiotom uprawnionym odnotowuje się w Rejestrze działań w systemie monitoringu, którego wzór stanowi Załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu. Odbiór nośnika potwierdzany jest przez odbierającego.
- Wgląd do zapisów systemu monitoringu wizyjnego odbywa się wyłącznie w obecności osoby upoważnionej przez Dyrektora placówki, która wykonanie czynności potwierdza w Rejestrze działań w systemie monitoringu.
- Wgląd dotyczy tylko osoby, której dane dotyczą a pozostałe postacie są anonimizowane.
- Placówka prowadzi ewidencję wniosków o udostępnienie zapisów kamer.
- W trakcie wglądu do nagrań systemu monitoringu niedozwolone jest wykonywanie zdjęć lub filmowanie odtwarzanego materiału.
- Każda osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych może wystąpić do Dyrektora placówki lub policji z pisemnym wnioskiem o zabezpieczenie nagrania systemu monitoringu jako materiału dowodowego.
- Wszelkie czynności związane z udostępnieniem, zgrywaniem i przekazywaniem nagrań są konsultowane z inspektorem ochrony danych.
§ 7
- Po utrwaleniu obrazu nośnik powinien zostać opisany i zabezpieczony przed utratą, zniszczeniem, uszkodzeniem lub dostępem osób nieupoważnionych.
- Zapisane nośniki przechowane są w sejfie do którego posiadają klucze: Dyrektor oraz Referent .
- Niszczenie nośników zawierających nagrania systemu monitoringu wykonywane jest komisyjnie w obecności min. dwóch osób wyznaczonych przez Dyrektora placówki.
- Wykonanie niszczenia nośników zawierających nagrania potwierdzane jest wpisem w Rejestrze działań w systemie monitoringu.
§ 8
- Odpowiedzialnymi za prawidłowe funkcjonowanie systemu monitoringu wizyjnego jest Dyrektor, który ma dostęp do:
- bezpośredniego podglądu kamer,
- urządzeń rejestrujących,
- zarejestrowanych nagrań.
- Nadzór nad prawidłowym zabezpieczeniem informacji zapisanych na nośnikach fizycznych pełni Dyrektor placówki lub osoba przez niego upoważniona.
- Dostęp do urządzenia rejestrującego jest zabezpieczony hasłem.
- Prawo do zmiany hasła dostępu ma tylko osoba wskazana w pkt. 1.
§9
- Zabrania się jakiejkolwiek ingerencji w urządzenia rejestrujące.
- Każdy pracownik, który stwierdzi uszkodzenie zainstalowanych w placówce kamer lub zauważy próbę ich uszkodzenia zobowiązany jest powiadomić o tym fakcie Dyrektora placówki.
- Placówka nie stosuje atrap kamer.
§ 10
- Przeglądy, konserwacje i naprawy urządzeń wchodzących w skład systemu monitoringu zlecane są wyłącznie osobom posiadającym niezbędną wiedzę i doświadczenie.
- Z firmą prowadzącą konserwacje i naprawy urządzeń podpisana jest umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych.
§ 11
- Zapoznanie się przez pracowników z niniejszym dokumentem spełnia wymogi poinformowania ich o stosowaniu systemu monitoringu o którym mowa w art. 22, ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz 917 i 1000)
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem decyzję podejmuje Dyrektor placówki.